2015. augusztus 8., szombat

Csehország, Kroměříž, a város, a püspöki palota és a palotakert, SzG3

Lednice után ide jöttünk, ez volt az egyik olyan cél, ahol még mi sem voltunk korábban.
Itt két napot éjszakáztunk a sok látnivaló miatt. A Penzion Kromeriz ben szálltunk meg, csak megjegyzésként: 816 KC volt egy éjszaka, fürdőszobás, légkondicionált szobában, gyakorlatilag a belvárosban. Kifizetünk 1 x 50 KC-a zárt udvarban való parkolásért, mire a recepciós közölte velünk, annyit parkolunk itt, amennyit akarunk. Ennyit a kellemes cseh rugalmasságról, amelybe igen sokszor bele botlottunk (pozitív értelemben!). A belváros közelsége miatt az egész kromerizi programunkat gyakorlatilag gyalog le tudtuk bonyolítani.
Akkor lássuk először a várost:
takaros, bár szerintem nem túl szép város, bár 1997-ben megválasztották Csehország legszebb városának. Az ilyen választásokról azért azt tudni kell, hogy ez nem egy örökös cím, minden évben más-más várost választanak meg. Persze azért a díj jelent is valamit. Igazi értéke a városnak az UNESCO védnökség alatt álló püspöki palota, a palota kert és a Virágos kert. Na ezek viszont tényleg nagyon szépek, jogos az UNESCO védnökség! Az is látható (immáron számos hely ismeretében), hogy cseh barátaink jól sáfárkodnak a nemzeti kincseikkel, szinte mindegyik hibátlan állapotban van (vagy lesz nemsokára). Azért a Főtér környékén érdemes egy kicsit sétálni, főleg ha nincs olyan dög meleg, mint akkor, amikor mi voltunk. Van néhány szép templom is a belvárosban, de nagyjából ennyi.
Viszont a püspöki palota, na az már több időt érdemel. Közvetlenül a Főtér sarkánál található, egy zárt udvaros, emeletes palota. Az olomouci (olmützi) püspökök építtették pihenési célra, de "félfogadás"-t is tartottak itt. A kastély melletti hatalmas park is a pihenést szolgálta. Ha meg akarjuk látogatni a kastélyt, akkor ezt szokás szerint csak vezetett túrával tehetjük. Felhívom a figyelmet arra, hogy nagyon sok túra áll a rendelkezésre és a jegyeket nem csak itt a kastélyban, hanem a Virágos kert pénztáránál is megvehetjük. A pénztárnál működő monitoron át láthatjuk a közeljövőben induló túrákat, azok céljait, a várható időtartamukat és hogy hány hely van még (fontos: ha be telt a létszám, nincs az a pénz, amiért arra a túrára jegyet lehessen venni). Mi az egyik leghosszabb túrát választottuk, a reprezentációs termeket. Itt is látszott a püspökök hatalmas vagyona (bár az ízlés néhol némi hiányosságot szenvedett, szerintem). Láttuk a tróntermet (püspöki trón), itt tartották az egyházi fogadásokat, de mivel világi hatalmuk is volt, erre külön tartottak egy világi fogadó termet is. A különféle reprezentációs termek után megnéztük a színháztermet (itt jelenleg is tartanak előadásokat), majd a hatalmas könyvtár komplexumot. Gazdagok voltak, csak így egyszerűen.
A túra után (meg már előtte is) az unokám kiszúrta, hogy itt is van egy torony, neki arra is fel kell másznia. Ez 30 KC-ért meg is történt, tényleg nagyon jó volt a kilátás: a városra, a strandra (erre még majd visszatérek) és a palota kertre.
A palotakert a kastély mögött terül el, egészen a Morava folyóig húzódik. Reggeltől estig szabadon megtekinthető. Olyan nagy, hogy még mikrobuszos szolgáltatás is van. Ha jól láttam, az elmegy a Virágos kertig is. Ahogy a lednicei park, ez is a legpompásabb képét mutatta. Hatalmas fák, halastavak, kerti építmények, kis állatkert, csatornák, hidak, kávézó, rózsakert, szökőkutak, csak hogy így kutyafuttában említsek néhány dolgot. A legszebb a francia kert jellegű rész, eddig csak itt láttam azt a megoldást, hogy a virágágyás formákat nyírt buxus sövénnyel kontúrozzák ki, majd a belső tereket különféle színű virágokkal töltik ki. Voltam itt reggel is, folyamatosan locsolták a kertet, ettől is ilyen szép. A kis állatkert mellett szabadon kószálnak a pávák, most láttam először kis pávát.
A kastélyon kívül megtalálható a szokásos kastély pincészet, itt is vettem egy üveg kastélybort a gyűjteményembe. Ami szokatlan volt, az az, hogy a pincészet címkéjével ellátott pörkölt kávét is lehetett kapni. Még nem ittunk belőle, de ismerve az ilyen pincészetek igen magas minőségét, bízom benne, hogy a kávé is igen jó lesz.
Befejezésül a strand:
ez a kastélytól gyalog 2 percre található. Minden nap du 4-után mentünk be, ekkor már kedvezmény is van az egyébként is csekély árakra. Hárman 30 KC-ért (360 Ft!) mentünk be! Itt is érvényesült az árszínvonal, amiről korábban már beszéltem: a sör 30 KC volt és a többi cucc is a kinti árakra hajazott. Itt ne fordulhat elő, hogy csak azért, mert strandon árulnak valamit, minimum kétszer annyiba kerül, mint kint. Amúgy ennek a strandnak volt egy kis szocreál feelingje, de a tisztaság makulátlan volt. Amúgy sem szemetelt senki, de azt a néhány dolgot, amit azért csak elszórtak (de tényleg csak néhány dolog volt), azt a zárás előtt pillanatok alatt felszedték. Zene nem üvöltött, csak a pénztár környékén lehetett sejteni némi zene foszlányokat. Csak egy strand saját, természetes hangja hallatszott. Az emberek sem üvöltöttek, a parton és a vízen is mindenki a legtökéletesebben megfért egymással. Ideális volt!
Mindenki menjen el legalább egyszer Csehországba (lehetőleg ne Prágába)!

Megkérlek, hogy csatlakozzál a Szeretem Csehországot, I love Cesko Facebook csoportomhoz! Köszönöm!
Vissza a főoldalra (katalógus)

a város:

a Városháza

a püspöki palota:

kilátás a strand felé
 kilátás a város felé

a kastélypark:

Vissza a főoldalra (katalógus)